Dökme ve varil zeytinyağı ihracatında fon kesintisi uygulaması başladı
Dökme ve varil zeytinyağı ihracatında fon kesintileri uygulanmaya başlandı. Marmarabirlik İdare Meclisi Başkanı Hidamet Asa, söz konusu kararın hem tüketicinin korunması hem de sektörün geleceği açısından isabetli olduğunu söyledi.
Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararı’na göre, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu’na (DFİF) ilişkin karar değişti. Buna göre dökme ve varil zeytinyağı da DFIF çerçevesinde ihracatta indirim yapılacak mallar listesine eklendi. Yayın tarihi itibarıyla yürürlüğe giren kararla dökme ve varil zeytinyağı ihracatında kilogram başına 20 kuruş DFİF kesintisi yapılacak.
Konuyla ilgili açıklama yapan Marmarabirlik İdare Meclisi Başkanı Hidamet Asa, “Fon uygulamasını doğru buluyorum. Geçen yıl İspanya ve Avrupa ülkeleri kuraklık nedeniyle büyük verim kaybı yaşadı. Raporlar var. Bu yıl da verim kaybı yaşanacağını söylüyor.Türkiye dökme zeytinyağı arzında önemli bir tedarikçi konumunda.İspanya, İtalya gibi birçok Avrupa ülkesi Türkiye’de stokta bulunan zeytinyağını varil bazında toplu olarak alıyor. devlet küçük bir tedbir için fon uygulamasını başlattı.Bunu doğru buluyorum.Markalı ve ambalajlı zeytinyağının üreticiye ve ülke ekonomisine katkısı dökme zeytinyağı ihracatından daha fazladır.Çok daha fazladır” dedi. .
Dökme zeytinyağının litre fiyatının 80-90 liradan 160-170 liraya çıktığını hatırlatan Başkan Asa, şunları söyledi;
“Tüketici bazında değerlendirildiğinde rafta bu rakamlar ambalajlı zeytinyağının litresi 200-250 lira arasında olacak. Yıllardır Türkiye’de zeytinyağı tüketimini artırmak için büyük çaba sarf edildi. Bugün, Kişi başı 3 litreye yakın bir tüketim var ve bu fiyatlarda tüketimin düşeceğini hesaplamak gerekiyor”Zeytinyağı fiyatlarının bu dönemdeki yukarı yönlü hareketi üreticiye değil aracıya kazanç sağlayacaktır. Türkiye, Kasım 2022’den bu yana 135 bin ton zeytinyağı ihraç etti. Bunun yaklaşık 22 bin tonu ambalajlı, kalan 113 bin tonu ise dökme olarak satıldı. Marmarabirlik olarak biz bu konuyla ilgileniyoruz.” Görüşümüz çok net. Tüketiciyi ve şubenin geleceğini düşünürsek, zeytinyağı üretim ve tüketimini artırmak istiyorsak ambalajlı ihracatını teşvik etmeliyiz. Markalı ve ambalajlı zeytinyağı ihracatı, Türk Malı Zeytinyağı ürünlerinin dünya çapında bilinirliğinin artmasına ve ülkemizin tanıtımına büyük katkı sağlayacaktır.Ayrıca ambalajlı zeytinyağı üretimi ve ihracatı da yapılmaktadır. şişeden teneke kutuya, kapaktan etikete farklı departmanların büyümesine ve büyümesine yol açacaktır.
İç piyasada zeytinyağı fiyatlarının artmasının tüketicileri farklı yağlara yönlendireceğini belirten Başkan Hidamet Asa, “Yıllardır zeytinyağı tüketimini artırma çabası boşa gidebilir. Şu an için çok erken olsa da ortaya çıkan bilgiler var. Geçen seneye göre verimde yüzde 30-40 civarında bir kayıp olacak.Özellikle sofralık zeytinde.Marmarabirlik’in kooperatif bölgelerinde bu kayıp kaybolmuş görünüyor.Bugün dökme zeytinyağı fiyatları 160-400’ü buldu. 170 TL. Şu anda aracı kazanıyor. Hasat dönemi gelince üreticilerden aracıları aynı fiyattan almasını rica ediyoruz. Hasat dönemi de geldi, hep birlikte göreceğiz. Bazı çevrelerde “Görüyoruz ki zeytin ve zeytinyağı veriminin çok yüksek olacağı ifade edilmektedir. Bu ifadelere katılmıyoruz. Hem sofralık zeytinde hem de zeytinyağında verim kaybı olacağını tahmin ediyoruz. Marmarabirlik olarak ortaklarımızı koruyan ve gözeten bir anlayışla hareket ederiz. Bu yıl zeytin üreticisi ortaklarımızın kazanacağı bir yıl olacak” dedi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Türkiye’nin zeytinyağı ve zeytinyağı ihracatı bu yılın ilk 6 ayında geçen yılın ilk yarısına göre yüzde 190 artarak 560 milyon dolar seviyesine ulaştı. Türkiye, 2022’nin 12 ayında toplam 495,8 milyon dolarlık zeytinyağı ve zeytinyağı ihraç etti. Türkiye, zeytinyağı ve zeytinyağında rekabet ettiği İspanya’ya bu 6 ayda toplam 204 milyon dolar ihracat yaptı. Geçen yıl birebir ciroda yurtdışı satışları 7.5 milyon dolar seviyesindeydi. – BURSA
habergurpinar.xyz